Någon gång i somras läste vi en artikel i Svenska Rovdjursföreningens medlemstidning, där en herre vid namn Christian Jutvik bjöd in till att resa med till Nepal i två veckor, för att få möjlighet att vandra i nationalparker med samma fauna som finns i närliggande indiska nationalparker. I Indien är det enbart tillåtet att se djuren från jeepar. Förutom dessa naturupplevelser planeras även möten med nepalesiska myndighetsföreträdare, för att höra hur man har arbetat mot tjuvskytte. Beståndet av tigrar i Nepal har successivt ökat under de senaste tio åren. Vi anmälde omgående intresse och nu är det dags för avresa.
Under tiden som vi gick och väntade på besked om vi skulle komma med på resan väcktes också tanken på att åka en vecka tidigare, men till Indien. Detta för att få möjlighet att se röd panda, eller kattbjörn som den ockå kallas. Här bad vi Annelie Utter på Naturresor.com om hjälp, och nu är bokning klar med en vistelse i Singalila nationalpark, omedelbart öster om Indiens gräns mot Nepal.
I ett tidigt skede fick vi klart för oss att Christian Jutvik är den person som grundat och drivit resebyrån Läs och Res, fram till för ett par år sedan.
Skriv gärna en kommentar i fältet nedan - alltid roligt att höra något hemifrån.
Om du vill skriva privat - icke publikt - kan du skriva mail till christer@rese-feber.se
Christer
29.11.2019 11:11
Hej! Här kommer sent svar. Jag har varit uppe i bergen i gränstrakterna av Indien och Nepal, utan möjlighet att kommunicera elektroniskt. Nu är jag åter i civilisationen ett par dagar. Hemma 16/12.
Pia
25.11.2019 08:37
Följer dig med spänning, hur länge blir du borta?
Birgitta Davidsson
23.11.2019 11:51
Nu sitter du på första flyget på din resa till Indien/ Nepal tänker på dig hela tiden. Kram Birgitta
Christer
23.11.2019 15:08
Och jag tänker på dig också. Du måste dock låta bli att tänka på mig hela tiden, t ex när du kör bil😬
Anette Alexandersson
22.11.2019 10:01
Trevlig resa och var rädd om dig❤️ Kram från syster och svåger😍
Christer
23.11.2019 07:56
Tack! Jag är alltid rädd, det vet du😉
Senaste kommentaren
18.06 | 09:58
Undrar vilka av vilddjuren som är svårast att tämja🤔🤣🤣🤣
18.06 | 09:54
Wow, riktigt så åt vi inte vår frukost. Vilka äventyr ni är med om med all härliga vilddjur. Här hemma har vi dock andra vilddjur 😉 Fortsatt trevlig resa! 🐘🦁🐗
13.06 | 21:36
Ni är välkomna - och alla andra också🥂
13.06 | 00:52
1952-06-13 - 2022-06-13. Grattis på Födelsedagen 🇸🇪
Hoppas Du får en bra dag , den bästa presenten har du ju fått av dig själv🐅🦣 men oss slipper du inte undan, vi firar när du kommer hem🥂🍾🎊🎉 kram❤️