15. nov, 2017
Nattflyg är nattflyg, med sporadisk sömn och kvardröjande trötthet. Vi kom fram till ett gråmulet Amsterdam, där vi fick vänta ett par timmar på flyget hem till Linköping. Där fick vi återigen skjuts av Maries bror Magnus, sim var snäll och skjutsade oss hem till våra respektive bostäder.
Nu återstår att ta hand om packningen (det tråkiga) och att dokumentera allt vi upplevt samt att se på alla bilder som finns i kamerorna (det roliga).
14. nov, 2017
Sovmorgon! Frukost i lugn och ro, innan vi blev hämtade kl 10, för att åka till David Sheldrick´s Elephant Orphany. Här har man sedan 60-talet tagit hand om föräldralösa elefantungar. Oftast är ungarna ensamma efter att modern blivit offer för tjuvskyttar.
Det är bedårande att se dessa ungdjur i varierande storlek bli matade med nappflaskor, som är något större än de som människobarn får. De går till sina skötare, får sin flaska, tömmer den och börjar leka i leran. Där ligger också en del grenar med löv på, som också slinker ner i munnen. De är totalt oberörda av det kraftiga hällregn som stör oss människor. Om inte annat blir det besvärligt att gå när den röda leran klabbar på under kängorna.
Elefanterna flyttas så småningom till en utslussningsanläggning, där de får träffa andra, främmande elefanter. Oftast blir de accepterade av en etablerad hjord och kan övergå till att leva ett normalt elefantliv.
Det finns också ett "barnhem" för föräldralösa giraffungar. Det blev vårt nästa stopp. Här kan man från en uppbyggd ramp mata girafferna med pellets. De är till synes helt tama och kommer fram och tar tacksamt emot den mat som erbjuds från turisternas händer. Pelletsen tillahandahålls av anläggningen och ingår i entréavgiften.
Det drog ihop sig till lunch, och vi åkte till Karen Blixen Coffe Garden, där vi blev sittande en stund över en välsmakande måltid. Hela området där restaurangen ligger var tidigare Karen Blixens kaffeplantage. Hennes bostad finns också i området, bevarad som ett museum.
I Nairobi finns också ett ställe som heter Ocean Sole. De har i 20 års tid samlat in flip-flop från stränderna ut mot Indiska Oceanen och utefter en del andra vattendrag. Dessa flip-flop körs till Nairobi, där de tvättas, limmas ihop och formas till allehanda djurfigurer, små likaväl som riktigt stora saker.
Under eftermiddagen hann vi också besöka ett par olika ställen där våra damer tittade på tyger, med avsikt att köpa något. Marie lyckades hitta ett stycke som var vackert och inköptes, medan Birgitta inte var på shoppinghumör denna dag.
På vägen till flygplatsen gjorde vår chaufför ett stopp vid ett hotell, där vi fick använda ett omklädningsrum vid en pool för att snygga till oss inför hemresan med KLM. Efter alla kontroller före och på flygplatsen var vi framemot 20-tiden inne i utrymmet för avgående. En bit mat fick vi i oss, varefter ett par timmars väntan vidtog, innan flyget hem lyfte.
13. nov, 2017
På morgonen fick vi den näst sista gamedriven för den här gången. Den allra sista turen blir färden till airstripen.
Tidig morgon som vanligt. Lejon finns det i överflöd. Vi såg flera nu igen. Leoparderna var dock inte på plats. Lenny trodde att modern kan ha tagit ungen och flyttat på sig, eventuellt efter lite väl stor uppmärksamhet från turister. Flera gånger när vi var där var det flera än 20 bilar på plats.
På ett ställe såg vi två stora, präktiga lejonhanar, som låg i gräset. Återigen visade Lenny prov på sin förmåga att läsa naturen och hur djuren rör sig. Han körde och stannade bilen ett par hundra meter från de båda lejonen. Efter tio-femton minuter reser de sig och börjar gå. Rakt mot oss. Det ena lejonet stryker bilens bakre kofångare och det andra stryker den främre. Lenny förklarade att han gissade att de skulle gå mot den ridå av grönska som fanns vid en flodravin en bit bort. Han ställde helt enkelt bilen i den linje som innebar den kortaste vägen för lejonen att gå till grönskan.
Vi åkte tillbaka till campen för att äta frukost redan vid niotiden. Klockan tio åkte vi mot airstripen. På väg dit såg vi en sista gång alla de andra djuren, som inte har fått så mycket uppmärksamhet. När det finns så många kattdjur som det finns här är det naturligtvis gott om villebråd för dem att jaga. Det finns alltså ett överflöd av impalor, eland, Thomson gazelle, Grant´s gazelle, zebror, giraffer, gnuer, bufflar, elefanter, topy, hyenor, schakaler och ännu flera. Dessa "vanliga" men väldigt vackra djur kommer i skymundan när de spektakulära scenerna beskrivs. Alla dessa djur finns hela tiden med som en bakomliggande "kuliss" till allt som beskådas. På samma sätt är det med fåglar. De finns hela tiden runt omkring oss. Flera arter av småfåglar i mera tätvuxen vegetation och flera stora fåglar ute på de öppna savannerna.
Flyget var lite sent, så vi fick vänta en stund innan vi var tvungna att säga farväl och varmt tack till våra guider i bilen (för den här gången).
I Nairobi, vid inrikesflygplatsen Wilson Airport, möttes vi av representanter för Gamewatcher´s Safari, och vi fick skjuts till Macushla Guesthouse, där vi tillbringade sista natten i Kenya. Under eftermiddagen satt vi ute i trädgården och kopplade av, bläddrade igenom djur- och fågelböckerna en sista gång och kompletterade med några ytterligare gjorda observationer.
Runt det lilla hotellet rörde sig en flock apor, Vervet Monkeys. De sprang omkring både på marken, på taket och förstås i träden. Utanför badrummet fanns ett litet tak över ett trädgårdsförråd. Där satt de gärna på rad och kollade vad vi hade för oss när vi var där inne.
På kvällen fick vi en mycket välsmakande middag och sedan sov vi riktigt gott.
12. nov, 2017
Genast efter frukost åkte vi och tittade på Fig och Figlet, leopardmamman med sin unge som vi nu nästan lärt känna som husdjur (nåja). De höll till i en flodravin inte särskilt långt från campen. Nu var ungen på riktigt lekhumör, och bjöd på balansgång på en liggande stock och klätterkonst högst upp i toppen på ett torrt träd.
Det kom bud om att ett par schakaler var på jakt efter en nästan nyfödd Topykalv en bit bort, så vi körde dit. Många turer var det, med schakalerna som försökte närma sig den lilla kalven, medan den tuffa modern höll dem på avstånd. Schakalerna gav upp efter en stund, och vi åkte tillbaka till leoparderna, där mamman hade tagit en Hammerkop och lämnat som leksak till ungen. Figlet for omkring och kastade runt med fågeln så att fjädrarna rök.
På ett ställe låg tre lejonhonor, som var en egen liten grupp tillsammans med en fjärde hona som inte var där just då. De låg och tittade mot några bufflar som gick en bit därifrån. När bufflarna fick syn på lejonen bjöds vi på ytterligare en ny upplevelse. Bufflarna började sakta röra sig MOT lejonen. De gick i bredd, mellan fem och tio stycken. När de kom riktigt nära lejonen reste sig dessa och flyttade undan en bit och lade sig igen. Bufflarna fortsatte att gå mot och provocera lejonen, så att de till sist fick nog och vandrade iväg. Bufflarna ville helt enkelt inte ha lejonen så nära och de talade om att vi är minsann friska och starka och kan försvara oss - så dra härifrån. För att ytterligare markera sin härskarstatus urinerade de på platserna där lejonen legat. I förrgår såg vi lejon jaga en skadad buffel - idag fick vi se friska bufflar mota undan lejon.
Inte långt därifrån kom vi mitt i en stor hjord med kvardröjande gnuer. De allra, allra flesta gnuerna vandrar och rör sig mellan Tanzania och Kenya. Det finns dock en liten del äldre och inte fullt friska djur, som är stationära. Dessa "fåtal" djur räcker ändå till stora hjordar på, som den vi hamnade i, flera hundra djur.
Vi var tillbaka vid campen ca kl 11, för att lämna av de två amerikanska turister vi hade haft sällskap av i bilen. De skulle fara vidare vid lunch. För vår del blev det "walking safari" på en dryg timme runt campen. Skönt att få sträcka på benen och röra på sig lite efter allt stillasittande i bilen.
På eftermiddagen åkte vi tillbaka till kadavret efter den buffel som vi såg bli dödad för två dagar sedan. På de 48 timmar som gått sedan den slogs omkull var i princip allt utom benen uppätet. Ett renskalat skelett var allt som fanns kvar. En hyena gick och drog benen efter sig och i träden runt om satt gamarna och smälte maten.
Nästa upplevelse var en stund tillsammans med tre stycken geparder. Det var tre syskon, en hona och två hanar, som just hade blivit övergivna av sin mamma. De håller ihop ca två och ett halvt år, tills honan blir könsmogen. Då lämnar hon sina bröder, som troligen kommer att fortsätta att hålla ihop en lång tid framöver. Först låg de bara och vilade, med efter en stund startade de en en lekfull uppvisning, där de gjorde utfall mot varandra, brottades och jagade varandra. Vi var enda bilen där...
På väg tillbaka stannade vi i skymningen vid ett schakalgryt, där vi kunde räkna till sex små valpar som for ut och in i grytet, och sprang och lekte med varandra. Vi satt i bilen och smuttade på vår sundowner, och pratade med Lenny och hans codriver/spanare, Julian, om allt möjligt, men mest om masaikulturen.
Så hade vi sista middagen kvar ute i bushen. I morgon far vi till Nairobi.
11. nov, 2017
Idag hade vi tidig avgång, med både frukost och lunch i packningen. På väg till Talek Gate in till nationalparken Masai Mara såg vi en flock babianer, där en stor hane hade ett vitt bakben. Det tycktes ha gått i arv, för det var en unge med samma lustiga färgteckning på bakbenet.
Ganska snart efter infarten i parken stötte vi på "The five musketeers", en grupp geparder som har hållit ihop ett par år. Det är fem hanar, två bröder + två bröder + en ensam, som tycks ha insett att det finns fördelar med att jaga tillsammans. De kan ta betydligt större bytesdjur än en ensam gepard klarar, och de har lärt sig att samarbeta i jakten, så att de oftast kan fälla det tilltänkta bytet.
Vi lämnade kvintetten med geparder, bara för att hitta ännu en gepard, den här gången solitär. Hon låg och slöade så vi for vidare. En grupp elefanter gick vid ett vattendrag och plaskade lite, och vi såg en del vackra fåglar, bland annat Crown Crane, Secretary bird, Bateleur Eagle och lite gamar. En vacker leopardhona kom vi också förbi, men hon låg också och vilade.
Vår guide, Lenny, fick information om att den ensamma gepardhonan börjat röra sig och troligen var på jakt. Vi körde dit, och Lenny åkte till vår förvåning förbi alla bilar, som stod och tittade på den smygande geparden. Vi åkte några hundra meter till, förbi ett litet backkrön, så att vi inte såg geparden. Framför oss gick en grupp Thomsongazeller, med ett litet kid, som glatt hoppade omkring och tycktes anse att livet leker, ovetande om vad som väntade. Det har var bytesdjuren! Efter bara ett par minuter gom geparden i 80 knyck över krönet, tog sikte på det lilla kidet och slår omkull det precis vid sidan av vår bil. De övriga bilarna kom efter... Det var ett lättfångat byte, som strax var dödat. Geparden hämtade andan lite grand, hela tiden vaksamt spanande runt om för att se så att inget annat rovdjur kom för att stjäla bytet. Den här gången hann hon äta. Det lilla kidet var dock knappast mer än ett mellanmål. Enligt Lenny behöver geparden ha tre sådana små byten om dagen för att hålla sig mätt. Därmed hade vi på två dagar sett två "hunt and kill" - helt osannolikt.
Frukosten hann vi också äta någon gång under förmiddagen. Lunchen intogs vid Mara River, där vi hade utsikt ner över ett gäng flodhästar, som låg och slöade i vattnet. Det fanns också några rejält stora krokodiler som låg på strandbrinkarna.
Efter lunch stannade vi vid en grupp lejon, där en av de vuxna honorna var rejält skadad i vänster framben och haltade svårt. Gruppen tycktes dock nyss ha ätit och låg och smälte maten.
Vi for förbi leoparden vi såg tidigare, och för en kort stund såg det ut som om hon också skulle jaga, men det blev inget av med det. Det hade väl varit FÖR bra. De fem musketörerna fick också ett återbesök på vägen tillbaka. Även här blev det lite jaktkänsla för en liten stund, men de fem lade sig i stället utspridda i gräset och kollade in en grupp zebror på avstånd.
Under tiden som vi satt och väntade på en eventuell jakt kom en bil från Matira Bushcamp, där vi bott en gång tidigare och Birgitta ytterligare en gång tillsammans med Annelie Utter. Det var Lenny som kontaktat Anthony, som driver lodgen, efter att Birgitta pratat om den. Det visade sig att Anthony och Lenny var mycket väl bekanta och hade gått i skolan tillsammans. Anthony kom fram och hälsade och kände genast igen Birgitta - kul.
Nåväl, en lång och händelserik dag var nästan tillända. Vi var tvungna att passera ut genom gaten till Masai Mara senast 18.30, vilket vi klarade med flera minuters marginal.
Sedvanligt god middag och en ytterligare natts god sömn tillsammans med de sköna varmvattensflaskorna i sängen.